REGULAMIN ORGANIZACYJNY

PODMIOTU LECZNICZEGO

P.P.H.U. BOR-POL Mariusz Borkowski

 

Zakład leczniczy
Laboratorium Medyczne Labmed

 

Wersja 1

z dnia 01-01-2025

 

Oznaczenie podmiotu leczniczego i podstawy prawne działalności

 

  1. Regulamin jest ustanawiany dla podmiotu leczniczego działającego pod firmą PPHU BOR-POL Mariusz Borkowski ul. Przemysłowa 6 44-153 Sośnicowice Zakład Leczniczy Laboratorium Medyczne Labmed ul. Raciborska 9 44-153 Sośnicowice.
  2. Podmiot leczniczy używa nazwy skróconej – Borpol ; zakład leczniczy – Labmed
  3. Podmiot medyczny wraz z zakładem leczniczym działają na podstawie powszechnie obowiązującego prawa publicznego oraz prawa Unii Europejskiej, w szczególności na dzień uchwalenia Regulaminu są to:
    • ustawa z 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (dalej Ustawa),
    • ustawa z 6 listopada 2008 o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
    • ustawa z 27 lipca 2001 o diagnostyce laboratoryjnej,
    • ustawa z 28 kwietnia 2011 o systemie informacji w ochronie zdrowia,
    • akty wykonawcze wydane na podstawie ustaw wskazanych powyżej,
    • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  4. Zmiana aktów prawnych wymienionych powyżej nie powoduje konieczności zmiany
  5. Działalność lecznicza jest wykonywana przez Borpol i Labmed na podstawie wpisu w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez wojewodę śląskiego – 000000162009.
  6. W sprawach nieuregulowanych przepisami powszechnie obowiązującego prawa publicznego Labmed stosuje Regulamin oraz wewnętrzne akty wykonawcze, w szczególności wprowadzane zarządzenia wewnątrz podmiotu i zakładu leczniczego.
Cele i zadania podmiotu leczniczego

 

Celem Podmiotu Leczniczego a przede wszystkim Zakładu Leczniczego jest:

    • prowadzenie komercyjnej działalności leczniczej na zasadach wskazanych w Regulaminie,
    • podejmowanie działań na rzecz ochrony i poprawy stanu zdrowia, w szczególności przez udzielanie świadczeń zdrowotnych, oraz realizację programów profilaktycznych,
    • realizacja innych zadań mających na celu promocję zdrowia,
    • wsparcie uczelni medycznych, policealnych szkół medycznych, i branżowych szkół medycznych drugiego stopnia w zakresie kształcenia personelu medycznego.

Do zadań Labmedu należy w szczególności:

      • pobieranie materiału biologicznego od Pacjentów,
      • analiza materiału biologicznego,
      • konsultowanie wyników na wyraźna prośbę Pacjenta.
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
  1. Borpol wykonuje działalność leczniczą w zakładzie leczniczym pod nazwą Laboratorium Medyczne Labmed (dalej Zakład Leczniczy).
  2. W Zakładzie Leczniczym wydzielono szereg jednostek organizacyjnych, których aktualny wykaz znajduje się w księdze rejestrowej nr 000000162009 prowadzonej w formie elektronicznej (dalej Księga) przez Wojewodę Śląskiego. Na dzień przyjęcia Regulaminu Księga w formie elektronicznej jest dostępna nieodpłatnie, jako rejestr publiczny pod adresem https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/.
  3. Podstawowe typy jednostek organizacyjnych to:
    • laboratorium diagnostyki laboratoryjnej (dalej Laboratorium),
    • punkty pobrań materiału biologicznego (dalej Punkty Pobrań).
  4. Jednostki organizacyjne współpracują ze sobą w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Zakładu Leczniczego, z uwzględnieniem przede wszystkim dobra Pacjenta i poszanowaniem Jego
  5. Kierownictwo nad funkcjonowaniem Zakładu Leczniczego sprawuje Dyrektor Zarządzający.
  6. W zakładzie leczniczym zatrudnione są osoby na stanowiskach medycznych, posiadające niezbędne uprawnienia, wiedzę i kompetencje do świadczenia oferowanych usług oraz pracownicy części administracyjnej.
  7. Labmed może do udzielania świadczeń zdrowotnych zaangażować osoby wykonujące inne zawody medyczne w rozumieniu przepisów o uznawaniu kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem że mogą wykonywać na rzecz Pacjenta wyłącznie czynności określone w przepisach szczególnych obowiązujących w dniu wykonywania świadczenia.
  8. Opis struktury organizacyjnej:
    1. Działalność główna
      • Dział sprzedaży i rozwoju
      • Dział medyczny
      • Dział transportu i logistyki
      • Dział rejestracji medycznej
    2. Działalność wspierająca:
      • Dział księgowości
      • Dział IT
      • Dział Bezpieczeństwa
      • Dział Techniczny
      • Dział Marketingu
      • Dział jakości

 Nadzór nad wszystkimi działalnościami została przekazana przez Właściciela Dyrektorowi Zarządzającemu, który w ramach swoich kompetencji oraz zakresu obowiązków powołuje pozostałe osoby na stanowiskach kierowniczych. Zastępcą Dyrektora Zarządzającego jest Dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju.

 

Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń

 

  1. Labmed prowadzi  działalność  leczniczą  w  ramach  ambulatoryjne  świadczenia  zdrowotne z wyłączeniem świadczeń z zakresu rehabilitacji
  2. Labmed w prowadzonej działalności udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie diagnostyki laboratoryjnej i programów profilaktycznych, co polega na:
    • pobieraniu materiału biologicznego od Pacjentów,
    • diagnostyce laboratoryjnej, w tym histopatologicznej i cytologicznej,
    • realizacji innych świadczeń zdrowotnych mających na celu uzyskanie przez Pacjenta informacji o stanie zdrowia, w szczególności nieodpłatnych dla Pacjenta świadczeń wykonywanych na podstawie odrębnych umów z podmiotami publicznymi w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia,
    • promocji
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych

 

  1. Siedzibą Labmed są Sośnicowice ul. Raciborska 9 44-153.
  2. Miejscem wykonywania działalności leczniczej jest terytorium Rzeczypospolitej
  3. Świadczenia zdrowotne są udzielane w jednostkach organizacyjnych Zakładu
  4. Aktualne adresy poszczególnych jednostek organizacyjnych są ujawnione w księdze rejestrowej nr 000000162009 dostępnej w wersji elektronicznej (dalej Księga) i prowadzonej przez wojewodę śląskiego. W dziale Księgi ujawniane są wszystkie adresy jednostek organizacyjnych a księga prowadzona jest na bieżąco.
  5. Laboratorium Labmed nie udziela Pacjentom świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności z zastrzeżeniem, że:
    • wynik badania może być wydany Pacjentowi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego,
    • wynik badania jest podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
    • w wybranych przypadkach usługa sprzedaży badania, rejestracja Pacjenta na badanie bądź zmiana danych osobowych Pacjenta może się odbyć za pośrednictwem systemów teleinformatycznych (infolinia lub system informatyczny LIS zakładu lub jednostek współpracujących i posiadających podpisaną umowę na przesyłanie danych pacjenta),
    • przy wykonywaniu niektórych badań personel medyczny może nie mieć bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznym pobranym od Pacjenta,
    • Labmed może współpracować z innymi podmiotami leczniczymi, które za dodatkową zgodą Pacjenta mogą udzielić mu konsultacji za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.
  6. Pobranie materiału  biologicznego  może  nastąpić  poza  siedzibą  jednostki  organizacyjnej, w szczególności w siedzibie zleceniodawcy
  7. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu

 

Dostępność i jakość oraz odpłatność

 

  1. Laboratorium udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie określonym w Regulaminie z zapewnieniem właściwej dostępności oraz jakości świadczeń w jednostkach organizacyjnych wyodrębnionych w Zakładzie leczniczym, w sposób gwarantujący Pacjentom możliwie najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń. Świadczenia zdrowotne udzielane są z uwzględnieniem ich specyfiki oraz lokalizacji jednostki organizacyjnej.
  2. Labmed dokłada wszelkich starań w celu udzielania świadczeń zdrowotnych najwyższej jakości. O ile jest to możliwe od strony technologicznej i uzasadnione merytorycznie, badania wykonywane są przy użyciu najnowocześniejszej aparatury badawczo-pomiarowej, tzw. zautomatyzowanych systemów analitycznych renomowanych dostawców wyposażenia do diagnostyki in vitro. Jakość wykonywanych badań jest monitorowana przez ustanowione w laboratoriach systemy wewnętrznej i zewnętrznej kontroli jakości badań. Personel zatrudniany w Laboratorium posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie do realizacji usług diagnostyki laboratoryjnej, a jego kwalifikacje odpowiadają wymaganiom odpowiednich przepisów oraz aktualnej wiedzy medycznej, co potwierdzane jest ciągłym doskonaleniem pracowników przez różnego rodzaju kursy.
  3. W laboratorium został powołany:
    • Zespół Systemu Zarządzania Jakością,
    • Kierownik ds. Mikrobiologii,
    • Kierownik ds. serologii transfuzjologicznej,
    • Dział Bezpieczeństwa

których zadaniem jest ciągłe podnoszenie jakości wykonywanych świadczeń zdrowotnych.

  1. Labmed udziela świadczeń zdrowotnych w miejscach usytuowanych na terenie kraju, tzw. Punktów Pobrań. Świadczenia udzielane są poprzez pobieranie materiału do badań w dniach i godzinach pracy Punktów określonych indywidualnie dla danej lokalizacji. Godziny i dni pracy poszczególnych Punktach wskazane są  w widocznym miejscu przy wejściu do Punktu oraz na stronie internetowej lab-med.pl. Jednocześnie laboratorium  może informować o dniach i godzinach funkcjonowania Punktu Pobrań za pośrednictwem social mediów oraz strony internetowej zakładu.
  2. Laboratorium udziela świadczeń zdrowotnych w określonych godzinach pracy określonych przez Właściciela. W zależności od charakteru Laboratorium świadczenia mogą być udzielane w trybie ciągłym lub w określonych dniach i godzinach.
  3. Dostępność dla Pacjentów świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakład jest limitowana

wyłącznie:

  • godzinami pracy jednostek organizacyjnych,
  • zakresem wykonywanych badań przez daną jednostkę organizacyjną (w przypadku badań niewykonywanych przez daną pracownię, materiał biologiczny jest przekazywany do laboratorium zewnętrznego),
  • odpłatnością.
  1. Laboratorium Medyczne Labmed prowadzi działalność leczniczą na zasadach komercyjnych, za pełną odpłatnością, przy czym płatnikiem może być inny podmiot leczniczy, Pacjent, jednostka administracji publicznej, inny podmiot zlecający udzielenie świadczeń Odpłatność wynika z zawartej z usługobiorcą umowy, a w przypadku jednostek administracji publicznej może wynikać również z przepisów prawa publicznego.
  2. W przypadku pobierania odpłatności od Pacjenta – wysokość pobieranej opłaty jest określona w cenniku dostępnym w każdej jednostce organizacyjnej oraz na stronie internetowej zakładu.. W pozostałych przypadkach wysokość odpłatności jest określana w umowie z podmiotem zlecającym badanie bądź wynika bezpośrednio z przepisów prawa publicznego.
  3. Świadczenie zdrowotne jest udzielane Pacjentowi na podstawie skierowania/zlecenia z podmiotu leczniczego, zleceniodawcy niebędącego podmiotem leczniczym bądź na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z Pacjentem.
  4. Świadczenia zdrowotne są udzielane przez osoby wykonujące zawód medyczny, posiadające uprawnienia i kompetencje adekwatne do charakteru udzielanego świadczenia oraz spełniające wymogi kwalifikacyjne przewidziane w odrębnych przepisach, w szczególności przez:
    • lekarza,
    • diagnostę laboratoryjnego,
    • technika analityki laboratoryjnej,
    • pielęgniarkę lub położoną
    • ratownika medycznego,
    • inne osoby na podstawie przepisów szczególnych prawa
  5. Oprócz personelu medycznego zatrudnia personel niemedyczny (pomocniczy) pełniący funkcje
  6. Wskazane w ust. 11 i 12 kategorie osób współpracują na podstawie umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych.
  7. Przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych zakład może posługiwać się podwykonawcami – innymi podmiotami leczniczymi.
  8. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Labmed przysługują wszelkie prawa pacjenta zastrzeżone w przepisach prawa publicznego.
  9. Laboratorium prowadzi dokumentację medyczną dotyczącą osób korzystających z udzielanych świadczeń zdrowotnych, udostępnia tę dokumentację w przypadku takiej konieczności.
  10. Labmed przechowuje materiał biologiczny pobrany od pacjenta przez 72 godziny w razie konieczności wykonania dodatkowych badań.
  11. Labmed przetwarza dane osobowe Pacjentów z zapewnieniem adekwatnych środków ochrony danych osobowych.
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
  1. Udzielanie świadczeń zdrowotnych dzieli się na trzy zasadnicze etapy:
    • fazę przedlaboratoryjną,
    • fazę laboratoryjną,
    • fazę postanalityczną.
  2. W fazie przedlaboratoryjnej dokonywane są następujące czynności:

w zewnętrznym podmiocie leczniczym albo w Punkcie Pobrań, w zależności od zlecającego badanie

  • identyfikacja Pacjenta,
  • pobranie materiału biologicznego do badań,
  • transport materiału biologicznego do badań z miejsc pobrania do laboratorium bądź innego punktu odbioru/rejestracji, w Laboratorium,
  • przyjęcie i identyfikacja próbki,
  • segregacja materiału biologicznego,
  • wstępne opracowanie materiału badanego, ocena jakości próbki,
  • przekazanie próbek na stanowiska pracy,
  • przekazanie danych z LSI do analizatorów.

3. W fazie laboratoryjnej:

    • identyfikacja zlecenia z próbkami,
    • rejestracja zlecenia do laboratoryjnego systemu informatycznego (LSI),
    • ocena właściwości próbek (przydatności materiału biologicznego do badań),
    • przygotowanie materiału do wykonanie badań laboratoryjnych, ewentualnie do przekazania materiału do badania przez podwykonawcę,
    • przygotowanie systemów analitycznych do pracy, uruchomienie przyrządów, wykonanie kalibracji i kontroli jakości,
    • wykonanie zleconych badań,
    • analityczne zatwierdzenie wyników badań,
    • elektroniczne przesłanie lub manualne wpisanie wyników do LIS.

4. W fazie postanalitycznej dokonywane są następujące czynności:

    • ocena wiarygodności i spójności klinicznej uzyskanych wyników,
    • zatwierdzenie i autoryzacja wyników,
    • sprawdzenie zgodności wykonanych badań ze zleceniami,
    • przekazanie wyników do upoważnionego odbiorcy,
    • archiwizacja i zabezpieczenie dokumentacji medycznej i technicznej,
    • archiwizacja próbek po wykonaniu oznaczeń,
    • przechowywanie próbek po wykonaniu oznaczeń,
    • utylizacja próbek.

5. W fazie postanalitycznej:

      • przekazanie wyniku upoważnionemu odbiorcy może polegać na przekazaniu dokumentu w formie papierowej bądź zamieszczeniu wynik w systemie elektronicznym. Forma wyniku jest uzależniona od rodzaju wykonywanego badania oraz możliwości technicznych i upoważnionego odbiorcy,
      • w przypadkach przewidzianych przepisami prawa publicznego i we wskazanym w nich zakresie, laboratorium przekazuje informacje o zdarzeniach medycznych do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (P1).
Sposób kierowania jednostkami: organizacja i zadania poszczególnych jednostek oraz warunki współdziałania tych jednostek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu
  1. Podmiotem odpowiedzialnym  za  kierowanie  jednostkami  organizacyjnymi  wydzielonymi w Zakładzie Leczniczym jest dyrektor zarządzający zakładu leczniczego.
  2. Dyrektor Zarządzający kieruje pracami poszczególnych jednostek organizacyjnych przy pomocy wskazanych przez niego osób, które posiadają niezbędną wiedzę i kompetencje do zapewnienia prawidłowej pracy poszczególnych jednostek (Dyrektorzy, Kierownicy i Koordynatorzy).
  3. Osoby sprawujące funkcje kierownicze odpowiadają za prawidłowe działanie podległych im jednostek
  4. Pracownie laboratoryjne pracują pod nadzorem Kierownika Laboratorium.
  5. Punkty Pobrań pracują pod nadzorem Koordynatorów Punktów Pobrań (dalej Koordynatorów).
  6. W Laboratorium, w zależności od rodzaju wykonywanych badań i przyjętej organizacji pracy, mogą funkcjonować następujące pracownie:
    • Przyjęcie/ rozdział materiału,
    • analityka ogólna,
    • biochemia i immunochemia,
    • biologia molekularna,
    • hematologia,
    • koagulologia,
    • mikrobiologia,
    • serologia transfuzjologiczna.
  7. Wybrane pracownie, jeżeli przepis prawa publicznego tak stanowi, mają wyznaczonego kierownika pracowni. W pozostałych przypadkach bezpośrednio odpowiedziany za działanie pracowni jest Kierownik Laboratorium.
  8. Zadaniem Punktów Pobrań jest:
    • sprzedaż usługi badania laboratoryjnego,
    • rejestracja Pacjentów, w tym weryfikacja ich tożsamości na podstawie okazanego dokumentu tożsamości,
    • pobranie materiału biologicznego od Pacjenta bądź przyjęcie materiału pobranego poza siedzibą zakładu leczniczego,
    • odpowiednie oznaczenie materiału biologicznego umożliwiające jednoznaczne przypisanie materiału do Pacjenta,
    • odpowiednie (adekwatne do rodzaju próbki i zleconego badania) przechowywanie materiału biologicznego oraz dokumentacji medycznej,
    • odpowiednie (adekwatne do rodzaju próbki i zleconego badania) przygotowanie materiału oraz dokumentacji do transportu i wydane kurierowi,
    • na żądanie Pacjenta – wydawanie wyników badań w formie papierowej,
    • udzielanie Pacjentom informacji dotyczących przygotowania się do pobrania
  9. Zadaniem laboratoriów jest:
    1. przyjęcie i opracowanie materiału biologicznego,
    2. wykonanie zleconego badania,
    3. przekazanie wyniku do systemu informatycznego,
    4. archiwizacja dokumentacji medycznej oraz próbek,
    5. utylizacja materiału biologicznego,
    6. wyjaśnianie niezgodności w oznaczeniu materiału,
    7. podjęcie próby poinformowania zleceniodawcy badania o wyniku alarmowym,
  10. Infolinia dla Pacjentów (Dział Jakości Obsługi Klienta) pracuje pod nadzorem
  11. Magazyn Centralny pracuje pod nadzorem Kierownika Logistyki i rejestracji.
  12. infolinia dla Pacjentów:
    1. udziela Pacjentom informacji:
      • na temat oferty , w tym cennikiem badań,
      • dotyczących przygotowania się do pobrania,
      • o przewidywanym terminie wykonania poszczególnych badań,
      • na temat gotowości wyników, sposobu ich odbioru oraz procedury logowania do systemu wyników Online,
    2. pomaga Pacjentom w rejestracji na badanie,
    3. przyjmuje i przydziela reklamacje do odpowiedniej jednostki organizacyjnej,
    4. w wybranych przypadkach aktualizuje dane osobowe Pacjentów,
    5. obsługuje zamówienia
  13. Zadaniem Magazynu Centralnego jest:
    1. Przechowywanie niezbędnych towarów do pracy na laboratorium oraz punktów pobrań:
      • w warunkach zapewniających jego trwałość,
      • przez okres przewidziana przepisami prawa publicznego,
    2. przekazywanie zatowarowania, zgodnie z zapotrzebowaniem innych jednostek organizacyjnych,
  14. Utylizacja materiału biologicznego prowadzona jest na podstawie podpisanej umowy z firmą utylizująca odpady medyczne zgodnie z przepisami prawa.
  15. Sklep internetowy pracuje pod nadzorem Działu Marketingu.
  16. Zadaniem sklepu internetowego jest prowadzenie sprzedaży produktów i usług dla Pacjentów za pośrednictwem sieci Internet.
  17. Dyrektor Zarządzający jest odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego wykonywania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania podmiotu leczniczego, w tym:
    1. zapewnienie warunków do prawidłowego współdziałania jednostek organizacyjnych,
    2. opracowywanie procedur dotyczących jakości świadczonych usług, ich wdrożenie i audyt,
    3. organizacja infrastruktury niezbędnej do wykonywania świadczeń zdrowotnych, w tym infrastruktury lokalowej i technicznej niezbędnej do pobrania materiału od Pacjenta, wykonania badań i wydania wyniku,
    4. organizacja procesu szkolenia personelu,
    5. obsługa procesów reklamacyjnych związanych ze wykonywaniem świadczeń zdrowotnych,
    6. prawidłowego wypełniania przez Labmed obowiązków wynikających z przepisów prawa publicznego, w tym zapłaty zobowiązań publicznoprawnych i prowadzenia i archiwizacji dokumentacji kadrowej i finansowej,
    7. jest wyłącznie uprawnionym do reprezentacji Labmed w szczególności w sprawach z zakresu prawa cywilnego, finansowego i prawa pracy,
    8. może wskazać do reprezentacji Labmed inne osoby, które działają w granicach nadanego im pełnomocnictwa,
    9. sprawuje nadzór merytoryczny, finansowy i gospodarczy oraz kontrolę nad działalnością Labmed w szczególności w zakresie:
      • efektywności i skuteczności organizacji pracy,
      • warunkami pracy personelu, ze szczególnym z uwzględnieniem wyznaczonych procedur sanitarnych,
      • przestrzeganiem oraz nadzorowaniem przestrzegania przez personel przepisów prawa, wewnętrznych aktów normatywnych,
    10. jest odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego wykonywania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania podmiotu leczniczego, w tym:
  • zapewnienie warunków do prawidłowego współdziałania jednostek organizacyjnych,
  • opracowywanie procedur dotyczących jakości świadczonych usług, ich wdrożenie i audyt,
  • organizacja infrastruktury niezbędnej do wykonywania świadczeń zdrowotnych, w tym infrastruktury lokalowej i technicznej niezbędnej do pobrania materiału od Pacjenta, wykonania badań i wydania wyniku,
  • organizacja procesu szkolenia personelu,
  • obsługa procesów reklamacyjnych związanych ze wykonywaniem świadczeń zdrowotnych,
  • prawidłowego wypełniania przez Labmed obowiązków wynikających z przepisów prawa publicznego, w tym zapłaty zobowiązań publicznoprawnych i prowadzenia i archiwizacji dokumentacji kadrowej i finansowej.
  1. Wszystkie jednostki organizacyjne oraz personel współpracują w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania zakładu pod względem diagnostyczno-leczniczym oraz administracyjno-gospodarczym.
  2. Współdziałanie odbywa się z poszanowaniem przepisów prawa publicznego, w szczególności praw Pacjenta i zasad przetwarzania danych osobowych adekwatnych do posiadanego zbioru
  3. W przypadku sporów kompetencyjnych między jednostkami operacyjnymi wszelkie wątpliwości rozstrzyga Dyrektor Zarządzający lub Właściciel.
  4. W celu zapewnienia efektywnego współdziałania jednostek organizacyjnych Właściciel wraz z Dyrektorem Zarządzającym może powołać Dyrektora Medycznego, którego zadaniem jest w szczególności:
    • kierowanie działalnością merytoryczną Labmed i reprezentowanie Jej w kontaktach z organami administracji publicznej z zakresu zdrowia,
    • nadzór nad jakością świadczeń zdrowotnych,
    • współpraca z organami samorządów zawodowych i organizacji społecznych.
  5. Kierownik Laboratorium jest odpowiedzialny za:
    1. organizację i nadzór nad prawidłową pracą pracowni laboratoryjnych,
    2. przygotowywanie raportów i analiz dotyczących pracy poszczególnych pracowni,
    3. nadzór nad realizacją przekazanych budżetów,
    4. nadzór nad bieżącymi zamówieniami odczynników i drobnego sprzętu jednorazowego,
    5. proces poprawy jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, w szczególności przez:
      • zabezpieczenie pracy Laboratorium zgodnie z zasadami BHP,
      • inicjowanie wdrożenia nowych metod badawczych,
      • nadzorowanie eksploatacji   wyposażenia badawczego zgodnie obowiązującymi w Laboratorium procedurami,
      • przeprowadzanie szkoleń personelu,
      • nadzorowanie spraw medycznych dotyczących działalności Laboratorium,
      • nadzorowanie opinii i interpretacji umieszczanych w sprawozdaniach z badań,
      • wsparcie personelu przy prowadzeniu postepowania reklamacyjnego,
      • prowadzenie konsultacji dotyczących interpretowania wyników badań
      • nadzorowanie wdrażania nowych metod analitycznych,
      • nadzór nad ciągłością procesu wykonywania badań,
      • nadzór nad prawidłowym działaniem aparatury

zadania wynikające z wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w tym:

      • wykonywanie badań laboratoryjnych;
      • zatwierdzanie badań pod względem analitycznym i merytorycznym;
      • autoryzowanie i interpretowanie wyników badań;
      • kontaktowanie się z lekarzami i pacjentami w sprawie wyników badań;
      • decydowanie o konieczności powtórzenia badań;
      • nadzorowanie opinii i interpretacji umieszczanych w sprawozdaniach z badań;
      • nadzorowanie wykonywania i interpretowania badań wewnętrznej i zewnętrznej kontroli jakości.
    1. Kierownik Pracowni wyznaczony  przez  Dyrektora Zarządzającego  w  porozumieniu  z  Kierownikiem Laboratorium jest odpowiedzialny za:
      1. organizację i nadzorowanie prawidłowej pracy pracowni;
      2. zapewnienie sprawnego przebiegu procesu diagnostycznego realizowanego w pracowni;
      3. udział i nadzór nad procesami poprawy jakości,
      4. zadania wynikające z wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w obszarze pracowni
    2. W przypadku wykonywania badań laboratoryjnych na zlecenie szpitala Kierownik pracowni mikrobiologii jest zobowiązany do współpracy z zespołem zakażeń szpitalnych.
    3. Koordynatorzy Punków Pobrań są wyznaczani przez Dyrektora Zarządzającego w porozumieniu z Dyrektorem ds. sprzedaży i rozwoju. Są odpowiedzialni za:
      1. organizację i nadzór nad prawidłową pracą Punktów Pobrań,
      2. przygotowywanie raportów i analiz dotyczących pracy jednostki,
      3. nadzór nad bieżącymi zamówieniami materiałów zużywalnych,
      4. proces poprawy jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, w szczególności przez:
        • zabezpieczenie pracy Punktu Pobrań zgodnie z zasadami BHP,
        • nadzorowanie eksploatacji wyposażenia zgodnie z obowiązującymi w Punkcie Pobrań procedurami,
        • we współpracy z Dyrektorem Sprzedaży i Rozwoju oraz Kierownikiem Laboratorium, prowadzenie procesu rekrutacyjnego na stanowiska medyczne i niemedyczne do Punktu Pobrań,
        • przeprowadzanie i/lub koordynacja szkoleń personelu,
        • nadzorowanie spraw administracyjnych dotyczących działalności Punktu Pobrań,
        • wsparcie personelu przy prowadzeniu postępowania reklamacyjnego,
        • monitorowanie poziomu satysfakcji Pacjentów przy wykorzystaniu narzędzi wprowadzonych w Labmed oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku wystąpienia nieprawidłowości przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych
      5. Koordynatorzy Punktów Pobrań, Kierownik Laboratorium, Kierownicy pracowni, Koordynator ds. transportu są odpowiedzialni za prawidłową współpracę między Punktami Pobrań, Laboratoriami i pracowniami, w szczególności za prawidłowy obieg dokumentacji i materiału biologicznego.
  1. Personel każdej z jednostek organizacyjnych może zostać oddelegowany do działań promocyjnych i edukacyjnych prowadzonych przez Labmed.
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

 

  1. W zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki oraz ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych Laboratorium Labmed współpracuje z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jaki i poza jej granicami.
  2. Współpraca odbywa się na podstawie umów dwustronnych lub wielostronnych zawartych z podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.
  3. W przypadku świadczenia usług diagnostyki laboratoryjnej na rzecz podmiotu wykonującego działalność leczniczą , Labmed może w celu wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentacji medycznej, przeprowadzić integrację systemów informatycznych ze zleceniodawcą.
  4. Labmed udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną Pacjentów na zasadach wynikających z prawa publicznego oraz
  5. Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji Prowadzenie dokumentacji medycznej i jej udostępnianie

 

  1. Laboratorium może pobierać opłaty za wydanie wyniku badania bądź za inne czynności dodatkowe, o ile przepis prawa publicznego tak stanowi. Aktualne opłaty są zawarte w cenniku dostępnym dla Pacjenta w każdej jednostce organizacyjnej, w której jest prowadzona sprzedaż.
  2. Zakład leczniczy prowadzi dokumentację medyczną Pacjentów oraz zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w tej
  3. Dokumentacja medyczna jest prowadzona w postaci elektronicznej, chyba że przepis prawa publicznego stanowi inaczej bądź wynika to z umowy zawartej ze zleceniodawcą.
  4. Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej może zostać złożony w dowolnej formie, w szczególności pisemnej, ustnej bądź za pośrednictwem środków komunikacji
  5. Dokumentacja medyczna (wyniki badań) jest udostępniana:
    • w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego funkcjonującego w Labmed – do wglądu oraz swobodnego przeglądania i pobierania w strukturze systemu teleinformatycznego (dotyczy wyników badań),
    • w jednostce organizacyjnej (Punkcie Pobrań) – przez wydanie wydruku dokumentacji prowadzonej w formie elektronicznej (dotyczy wyników badań),
    • dla dokumentacji prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów w wersji papierowej – przez wydanie dokumentu w formie przewidzianej przepisami.
  6. Dopuszcza się udostępnienie dokumentacji:
    • do wglądu,
    • przez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruku,
    • przez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu (o ile zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia Pacjenta lub zdrowia);
    • za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
  7. Labmed udostępnia dokumentację medyczną Pacjentowi lub Jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej imiennie przez
  8. Udostępnienie dokumentacji medycznej może nastąpić tylko pod warunkiem dokonania uprzedniej weryfikacji tożsamości osoby wnioskującej o jej udostępnienie.
  9. Po śmierci Pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez Pacjenta za życia.
  10. Labmed udostępnia dokumentację medyczną również:
    1. innym podmiotom leczniczym, podmiotom wykonującym działalność leczniczą, osobom wykonującym zawód medyczny, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych,
    2. organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru,
    3. właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu zawodowego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru,
    4. ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem,
    5. uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek,
    6. organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
    7. podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów,
    8. zakładom ubezpieczeń, za zgodą Pacjenta,
    9. lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia.
  11. W przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii, wydruku lub udostępnienia na informatycznym nośniku danych, udostępnienie następuje w siedzibie jednostki organizacyjnej Labmed poprzez odbiór osobisty.
  12. Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (ksera lub skanu) i przekazanie w sposób określony za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (zaszyfrowana wiadomość mailowa).
  13. Udostępnienie dokumentacji medycznej może nastąpić przez wypożyczenie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia Pacjenta.
  14. W przypadkach przewidzianych przepisami prawa publicznego i we wskazanym w nich zakresie, Labmed przekazuje informacje o zdarzeniach medycznych do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (P1).

 

Organizacja procesu udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych

 

Potwierdzenie tożsamości Pacjenta

  1. Warunkiem udzielenia świadczenia zdrowotnego jest potwierdzenie tożsamości Odmowa okazania przez Pacjenta dokumentu tożsamości może skutkować odmową wykonania świadczenia.
  2. Pacjent potwierdza swoją tożsamość przez okazanie dowodu osobistego, paszportu, legitymacji szkolnej albo przy użyciu dokumentu elektronicznego, którym na dzień uchwalenia Regulaminu są mTożsamość, mLegitymacja studencka, mLegitymacja szkolna.
  3. Legitymacja szkolna (niezależnie od nośnika) służy potwierdzeniu tożsamości osoby, która nie ukończyła 18. roku życia.
  4. Potwierdzenie tożsamości przy użyciu dokumentu elektronicznego następuje przez okazanie tego dokumentu na ekranie urządzenia mobilnego osobie potwierdzającej tożsamość.
  5. W przypadku Pacjenta – cudzoziemca potwierdza on swoją tożsamość przez okazanie
  6. W wyjątkowych przypadkach Koordynator Punktu Pobrań może zezwolić na weryfikację tożsamości na podstawie innych dokumentów bądź oświadczeń Pacjenta.

Zgoda Pacjenta na udzielenie świadczenia zdrowotnego

  1. W przypadku nieletniego Pacjenta oraz Pacjenta ubezwłasnowolnionego wykonanie świadczenia zdrowotnego jest uzależnione od zgody opiekuna prawnego.
  2. W przypadku Pacjenta, który ukończył 16 lat i nie osiągnął pełnoletności wykonanie świadczenia zdrowotnego jest uzależnione od zgody Pacjenta oraz jego opiekuna prawnego.

Świadczenia zdrowotne nabywane bezpośrednio przez Pacjenta

  1. W przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych nabytych bezpośrednio przez Pacjenta (niezależnie od kanału sprzedaży) warunkiem udzielenia świadczenia jest uiszczenie opłaty za wykonanie badania zgodnie z cennikiem zakładu, przed wykonaniem badania.
  2. Opłata za badanie określana jest na podstawie cenników
  • Labmed może stosować różne cenniki podstawowe w zależności od kanału dystrybucji badań oraz regionu, w którym jest wykonywane świadczenie zdrowotne.
  1. Zakład może stosować system zniżek dla wybranych Pacjentów bądź grup Pacjentów.
  2. Przydzielenie zniżki oraz jej wysokość jest autonomiczną decyzją Laboratorium Labmed.

Świadczenia zdrowotne wykonywane na podstawie zlecenia (skierowania) podmiotu leczniczego bądź innego zleceniodawcy będącego płatnikiem

  • W przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych na podstawie zlecenia podmiotu leczniczego (skierowania) warunkiem jest otrzymanie przez Labmed zlecenia wykonania badania na rzecz

Zlecenie (skierowanie) zawiera dane Pacjenta i zlecającego podmiotu leczniczego określone w przepisach prawa

  • W przypadku niepełnych danych na zleceniu (skierowaniu) Labmed może odmówić wykonania świadczenia do czasu usunięcia braków w dokumentacji medycznej.
  • W przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych, których zleceniodawcą jest inny podmiot niż podmiot leczniczy, warunki potwierdzania uprawnienia Pacjenta do otrzymania świadczenia określa umowa między Labmed a zleceniodawcą.
  • W sytuacjach określonych w 14 i 17 cena za wykonanie badania jest uiszczana przez zlecającego, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnej umowie między Laboratorium Labmed a Zleceniodawcą.
  1. Wynagrodzenie Labmed jest określane na podstawie cenników indywidualnie negocjowanych ze zleceniodawcą.
Monitoring
  1. W wybranych jednostkach organizacyjnych Labmed może stosować stosuje monitoring
  2. Jednostki, w których stosuje się monitoring, są wyraźnie oznaczone przez umieszczenie przed wejściem odpowiedniego piktogramu.
  3. Monitoring obejmuje rejestrację obrazu, nie obejmuje rejestracji dźwięku.
  4. Monitoring nie jest instalowany w pomieszczeniach, w których są wykonywane świadczenia ambulatoryjne na rzecz Pacjentów (gabinet zabiegowy).
  5. Szczegółowe zasady przetwarzania danych uzyskanych w wyniku działania monitoringu są określone w odrębnym regulaminie dostępnym w siedzibie każdej jednostki, w której funkcjonuje
 
Postanowienia końcowe

 

  1. Postanowienia Regulaminu obowiązują cały personel Zakładu leczniczego, osoby współpracujące oraz Pacjentów Labmed.
  2. Postanowienia Regulaminu są podane do wiadomości personelu Laboratorium Labmed oraz podmiotów z nim współpracujących zgodnie z art. 23 ust. 2 Ustawy przez:
    1. publikację Regulaminu na stronie internetowej Podmiotu oraz Zakładu leczniczego
    2. publikację w widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń Pacjentom informacji, o których mowa w:
      1. 23a Ustawy (prowadzenie monitoringu),
      2. 24 ust. 1 pkt 4, 9, 11 i 12 Ustawy (rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych, wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej, wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być udzielane za całkowitą odpłatnością.
    3. Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

 

 

Pasek narzędzi ułatwień dostępu

Przewijanie do góry
Platforma zarządzania zgodami od Real Cookie Banner Call Now Button